coverPřesně před 45 lety, v dubnu 1970, zkomponoval a nahrál americký skladatel DAVID BORDEN rozměrnější skladbu „Easter“ (Velikonoce). Jde o zcela první tonal pulse-piece pro syntezátor Moog! Tuto práci v průběhu velikonočního víkendu ve studiu Boba Mooga v Trumansburgu (vesnice ve státě New York) dokončil zkompletováním všech zvukových vrstev v pondělí ve 4 ráno. O dva týdny později kompozici „Easter“  provedl společně s instrumentalistou Stevem Drewsem na půdě Cornellské univerzity. Bylo to zároveň vůbec první živé, veřejné vystoupení s Minimoogem. Skladba „Easter“ tak ohlásila úsvit věku elektronické hudby, a to jak technicky, tak symbolicky…

David Borden patří dodnes k čelným představitelům elektronické a minimalistické hudby. S již zmíněným Stevem Drewsem založil první cele syntezátorový soubor Mother Mallard´s Portable Masterpiece Company, a to v souvislosti s vynálezem Roberta Mooga v roce 1969. Borden tak otevřel cestu k experimentům dalším zvukoborcům, jako např.Terry Riley, Philip Glass a Tangarine Dream.

Americký label Cuneiform Records k tomuto výročí vydal tuto kompozici (spolu s dalšími nahrávkami) na albu pod sice lakonickým, ale všeříkajícím názvem „1970-73″. Obsahuje v podstatě první (stejnojmenné) řadové album Bordena a jeho souboru MMPMC plus dosud nevydané tracky z tohoto raného období. Jde již v pořadí o šestý titul, jenž tento progresivní label legendárním elektronickým průkopníkům s pečlivostí sobě vlastní vypravil. Je mezi nimi také reedice dalšího archívního alba „Like A Duck To Water“, stejně tak kompletní podoby rozměrných kompozic, jako je svita „Continuing Story Of Counterpoint“, Bordenovo mistrovské dílo označované jako Goldbergovy variace minimalismu, nebo atmosférické monolity „Places“, „Times“ a „People“.

[soundcloud url=“https://api.soundcloud.com/tracks/199105277″]

Podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován

*