Výlety páně Baumannovy do Afriky I.
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.6Overall Score

Švýcarský avantgardní improvizátor, jazzový pianista a skladatel CHRISTOPH BAUMANN se pilně činí nadále – v rozmezí pouhých posledních čtyř měsíců mu vyšla na progresivním britském labelu Leo Records dvě alba s jeho formacemi. Jde o tria Potage Du Jour a Afro Garage. A oba projekty voní, respektive páchnou Afrikou…

Album Potage Du Jour „Go South“ nahrálo již ustálené trio – vedle Christopha Baumanna v něm zpívá Franziska Baumann a na alt i sopránsax hraje Jürg Solothurnmann. Téměř osmapadesátiminutové album skrývá velmi výživnou směs free-jazzu, soudobé vážné hudby, živé elektroniky a prvků etnické, v tomto případě jihoafrické hudby. Mezi skladby, vzniklé bezbřehou volnou improvizací, se vklínily dva autorské i interpretační vklady hostujícího zpěváka a skladatele Pierre-Henriho Wicomba – „Sing You! La-re-ti“ (ta je převážně vokální) a závěrečná (a zároveň nejdelší – 10:15) kompozice „A(we)-struc(k)-ture“, vyznačující se výraznou elektroakustickou formou.
Hudba tria Potage Du Jour by se jazzofilovi dala přiblížit jako spojení piana a´la Cecil Taylor plus Giorgio Gaslini, saxu a´la Anthony Braxton plus Roscoe Mitchell a vokálu Julie Tippetts plus Norma Winstone, to vše v šamanské extázi. A především Franziska Baumann jde fyzicky až na doraz a občas tu hranici překračuje až k jakési kunderovské nesnesitelnosti. Christoph Baumann zhusta využívá klavírních strun a preparovaného zvuku kláves, saxofonista zahušťuje především vokální erupce, většinou v kontrapunktu – jedinou tradičněji pojatou jazzovou skladbou (z celkového počtu 11) je track č.8: „Midsummer Nightmare“ (i s pravověrným scatem). Jinak jde o tu nejdivočejší jízdu, jakou v současném free-jazzu lze asi slyšet – a hodně dobrou!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*