Královéhradecká jazzová (Ventil Duo) a především divadelní legenda (Drak) Jiří Vyšohlíd (viz. rozhovor) založil na sklonku loňského roku se svým synem a jeho vrstevníky fusion-jazzovou kapelu pod signifikantním názvem DRAGON´S BREW. Jiří Vyšohlíd (Sr.) celou sestavu řídí od kláves (podoben Gilu Evansovi ze 70.let), jeho syn Jiří Vyšohlíd (Jr.) připomíná se svými baskytarami (i stylem hry) božského Jaca, neobyčejně jistým dojmem působí také kytarista Honza Bára a bubeník Vítek Skalička, nezanedbatelnou předností (a to ve všech významech tohoto slova) se jeví dvojice půvabných dívek dechařek: Kateřina Horáčková s altsaxofonem a Štěpánka Mašatová s příčnou flétnou. Takovým dojmem na mne kapela zapůsobila při koncertě v AC Klubu v Hradci Králové dne 16.ledna.

Ve vysokoškolském klubu (mimochodem slušně zaplněném) uvařil tento soubor skutečně výživný dračí lektvar. A to nejen z dovezených, myšleno převzatých a již tolikrát osvědčených ingrediencí, ale také z domácích, to jest autorských zdrojů. Své vystoupení otevřel skladbou Vyšohlída Jr. „Napalm“, kterou přejmenoval vedle mne sedící člen Filharmonie (ve výslužbě) na „atomovou bombu“. Dragon´s Brew prostě vybuchl, respektivě vykypěl naplno. Lídr se poté představil sólově ve vlastní miniatuře pro klavír a metronom „Vesele v přechodu“, aby odstartoval další bombu, Willisovo valčíkové funky „Bowlegged“, kde se zaskvěli výborně vystavěným sólem kytarista Bára, říznými úhozy na elektrické piano Vyšohlíd Sr., plnokrevným chorusem se blýskla také saxofonistka Horáčková. Naopak majstrštykem především flétnistky Mašatové se stala následující hutná balada „Kratochvíle, kratochvíle“ Vyšohlída Sr, stejně jako Cobhamova pecka „Red Baron“, v níž flétna společně s elektrickým pianem evokovala slavné nahrávky Herbieho Manna s Chickem Coreou. Eruptivní fusion „Everything´s Cool“ se obešla bez dechů, zato byla obohacena o virtuózní baskytarové sólo, v další (a to vlastní) skladbě „Pigidick“, této svižnůstce s výraznými riffy a již opět s dechovou sekcí, si mladý Vyšohlíd zahrál i s bottleneckem. Došlo i na Beatles, a to zdařile, osvěžujícím, odlehčeným způsobem a´la reggae v hitu-nehitu „Revolution“. Bez dechů, ale s varhanním zvukem (v doprovodu i v sólu) a znamenitou kytarou ve stylu funkového Granta Greena vystřihl Dragon´s Brew Scofieldovu svižnůstku „Chank“, došlo i na mistrně uchopený Shorterův standard „Footprints“, v němž se promísil v novém a pikantním lektvaru Mahavishnu, Zawinul a Pastorius, ochucený nabluesovělým chorusem flétny, parádní jízdou saxu a cobhamovským sólem na bicí. Koncert pak vyvrcholil acidově pojatým a patřičně vygradovaným majstrštykem Milese Davise „Jean-Pierre“.

Tahle mládežnická, ostříleným kumštýřem vedená parta je hodně žhavým příslibem jazzových rozkoší! Viz.: http://bandzone.cz/_82088

(autor fotoreportu: Zdeněk Merta)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*