Warning: A non-numeric value encountered in /www/jazzport.cz/jazzport.cz/wp-content/themes/valenti/library/core.php on line 1457
Poslech Led Bib aneb Bez slintáčku ani ránu
zvuk
hudební úroveň
obal desky
5.0Overall Score

Pro britskou kapelu LED BIB byl letošní rok neobyčejně úspěšný. Jejich šesté album (na CD)„THE PEOPLE IN YOUR NEIGHBOURHOOD“ i vinylové EP „THE GOOD EGG“, jež vyšly na americkém labelu Cuneiform Records, označil hudební tisk za jednu z největších jazzových událostí roku 2014 ve Velké Británii. V souvislosti se souborem se objevilo dokonce přízvisko „nová škola britského jazzu.“

Kvintet Led Bib byl před 11 lety založen obvzlášť talentovanými studenty Londýnské university a stal se okamžitě jazzovou senzací i mimo ostrovy. Tvoří jej bubeník a autor většiny repertoáru Mark Holub, baskytarista Liran Donin, hráč na klávesové nástroje Toby McLaren a dvojice altsaxofonistů Pete Grogan a Chris Williams. Už za jejich první desku „Arboretum“, kde vedle Holubových kompozic zněly adaptace skladeb solitéra z počátku 20.století Erika Satieho, získala skupina v roce 2005 cenu Peter Whittingham Jazz Award, udělovanou každoročně nejlepším britským jazzovým souborům do 26 let. V roce 2008 se jich ujal renomovaný label Cuneiform Records, pro které je „The People In Your Neighbourhood“  již třetím titulem. Led Bib jej natočili v režii zvukového inženýra Richarda Woodcrafta (mimochodem ověnčeného Grammy za engineering alba kapely Radiohead – „In Rainbows“ z roku 2007).

CD obsahuje 11 skladeb, z nichž 6 je Holubových, dvakrát přispěli Williams s Doninem a jednou Grogan. Jejich specifický zvuk je určován především dvojicí altsaxofonů, z nichž jeden hraje více přímočařeji a druhý rozvolněněji, takže ve spojení s hutnou a syrovou, ale nikoli příliš komplikovanou rytmikou a klávesovými nástroji, zhusta znějícími jako nabustrovaná kytara, tak hudba Led Bib představuje originální fúzi colemanovského free-coverjazzu a zappovsky laděného progresivního rocku. Dalším výrazným rysem je bezesporu neutuchající práce s dynamikou, výrazovými a rytmickými změnami a především ve schopnosti skladbu až drtivě vygradovat. A také ač nepřetržitě chrlené, ale nevyčerpatelné drobné finesy, které sice rozbíjejí čitelnost struktury, ale nikdy ji nenaruší natolik, aby se jim rozdrolila a zřítila. Naprosto jasně je to slyšet hned v úvodní „New Teles“. V následující „Giant Bean“ se ke zprvu těžkotonážnímu vlnobití a posléze free-jazzovému klání saxů a klávesovým a rytmickým riffům přidají space zvuky a ruchy a´la Sun Ra. V „This Roofus“ přijdou ke slovu rockově řezané varhany, skladba „Plastic Lighthouse“ je stavěna na rockově pojatém, až vlezle chytlavém reggae motivu, k art-rockovým vírům mají zase blízko „“Tastes So Central“ a „At the Ant Farm“, bezmála punkovou energií je sycena „Curly Kale“ a najdeme tady i countryovou melodii, a to v „Imperial Green“. Zvláštní kapitolou jsou balady, ve kterých je veškerý um pětice muzikantů umocněn a znásoben. Stejně tak pestrá barevnost a výrazovost, emoce, jímavost – o tom jsou „Angry Waters (Lost To Sea)“, skandinávsky zasmušilá i horká „Recycling Saga“ a především finálový track „Orphan Elephants“ (zároveň nejdelší z celého alba – 8:56). Ten zdobí ostinátní riff obou altek, až tragicky smutný podtón, smuteční marš akustického piana a bubnu, ztišení a vypjatá gradace v závěru.

LedBib-TheGoodEgg_cover_1550Po tomto albu následovalo v závěsu EP „The Good Egg“ ve formě vinylové desky, obsahující živý, koncertní záznam čtyř skladeb. Tři z nich pocházejí z předchozího studiového alba a tady mají rozměrnější a vesměs odvazovější podobu – „Giant Bean“ je free-jazzově vyhrocenější a zappovsky zakuklenější, „Recycling Saga“ ozvlášťňuje piano, evokující zvuk lidového strunného nástroje kantele (a vůbec je ta kompozice ještě rafinovaněji propracována), a v „Imperial Green“ zazní hvězdné sólo elektrického piana (až skoro z říše snů), aby pak pětice avantgardně uchopený hudební tok vygradovala až téměř (sebe)vražedně! EP doplňuje devět a půl minutová free-jazzová balada „Shapes And Sizes“, mistrně vystavěná na podkladu z pochodového rytmu (basa s klávesami dokonce napodobují tubu) a hororově elektronických ruchů, postupně zahušťovaná také varhanami. A když k tomu přičteme i nápaditě pestrý obal, máme před sebou malý umělecký artefakt…

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*