Warning: A non-numeric value encountered in /www/jazzport.cz/jazzport.cz/wp-content/themes/valenti/library/core.php on line 1457
Michal Tokaj Trio se znaménkem +
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.6Overall Score

Michal Tokaj, Lukasz Źyta, Michal Barański – tři jména polských jazzmanů, která jistě českému jazzofilovi netřeba představovat. Tvoří také MICHAL TOKAJ TRIO, které nyní na slovenské značce Hevhetia vydalo své druhé album „THE SIGN“.

Michal Tokaj je absolvent Hudební akademie v Krakově a na polské jazzové scéně debutoval v roce 1993. Hrál snad se všemi významnými domácími muzikanty, nahrával se zpěvačkou Agou Zaryan a saxofonistou Piotrem Baronem, a také spolupracoval se zahraničními osobnostmi, jakými jsou Bennie Maupin, Eddie Henderson, Kevin Mahagony, Victor Lewis a Monty Waters. Podílel se též na albu Jaromíra Honzáka „A Question To All Your Answers“, jež v roce 2007 získalo Anděla jako Jazzové album roku. Tady s ním hraje další člen Tokajova tria, bubeník Lukasz Źyta, odchovanec katovické školy, který se objevil i na albu Davida Dorůžky „Silently Dawning“, které se u nás stalo Jazzovým albem roku 2008. A zde také figuruje třetí protagonista alba „The Sign“, kontrabasista Michal Barański, Źytův spolužák z Katovic. Mimochodem, všichni tři byli členy kvarteta Bennieho Maupina na znamenitém albu „Early Reflections“ (2008).

albumOsmapadesátiminutové album „The Sign“ obsahuje deset kompozic, s jedinou výjimkou z autorské dílny lídra tria. A s každým takovým triovým počinem si říkám, jak to ti muzikanti dělají, že to zní opět originálně, neotřepaně, svěže. Tokaj je vskutku výtečný pianista, jehož osobitý styl hraní a improvizační schopnosti ještě umocňuje tvárná, elastická, zvukomalebná i přímočaře hutná rytmika. Trio je doma v kompozicích, které nejsou striktně svižné, či pomalé, ale v nichž se odehrávají čilé změny rytmické, výrazové i dynamické – což je případ hned úvodní, titulní skladby. Ale týká se to i dalších – např. „Off Modal“ (zde mám v úvodu a na konci pocit, že slyším úryvek onoho výrazného motivu z rockové písně „Baker Street“ Gerryho Raffertyho!) a „A Cute Transitions“ (se šťavnatými groovy vespod). Pokud zazní typicky vystavěná balada („Magdalena“ či „The End Of the Song“), jímavou lyriku vyzvedá do interpretačního nebe především kontrabasista Barański. Jeho doprovod a především sóla jsou opravdu skvostná!

A skvostná je pak celá druhá půlka alba. „Harmony In the Clouds“ (7:20) skrývá dokonale vyzrálou a vymazlenou triovou souhru s úžasně vystavěným klavírním sólem, rytmikou se sytými groovy, zahušťováním struktury a magmatičností hudebního toku. „Aging“ (6:50) je polymorfní jazzová lyrika s výrazným melodickým motivem, kde trio výrazově porůznu uhýbá, tu k dětské čistotě i hravosti, tu až k baroknímu prozření a moudrosti stáří. Následuje „Blues Folk“ (4:35), mistrná svižnůstka s úvodními tympánovými bicími a posléze úderným basovým riffem, do něhož se v různých obměnách vplétá folklórní motiv (na základě rytmu lidového tance kujawiak, oblíbeného mezi polskými jazzmany – viz.Namyslowski, Szukalski, Muniak, Laboratorium atd.). Balady „Moonlight“ (3:40) s jímavě šansonovým espritem a „Awakening“ (6:40), jediná neautorská skladba (Darek Oleszkiewicz), představují extrakt z jazzové lyriky v podání klavírního tria. V té závěrečné je Tokajovo piano až chopinovsky romantické a křehkost umocňuje i basista, jenž v podstatě vede se sólovým nástrojem dialog, které zároveň společně se ševelením bubeníka tvoří neobyčejné podmalby.

Vskutku album se znaménkem, a to jednoznačně s plus!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*