Dvojice Brunner & Šindler ve formě On Stage!
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.9Overall Score

Dne 15.listopadu bylo v pražském Jazz Docku pokřtěno nové album dua MARTIN BRUNNER & JAROSLAV ŠINDLER – dostalo titul „ON STAGE“ (Live At Jazz Goes To Town) a jak název napovídá, jde o záznam z vystoupení na královéhradeckém festivalu, jehož byl Martin Brunner 20 let dramaturgem. Ano, byl. Letos to bylo naposledy. A tak je toto živé album zároveň trvalou vzpomínkou na festival, jehož atmosféra byla díky Brunnerovi specifická a obávám se, že ne(z)opakovatelná. Jazzumilná veřejnost očekává s obavami věci příští. Jediná věc je ale, zaplaťbůh, jistá: Jazz Goes To Town příští rok ano…

Dvojice ostřílených jazzmanů, flétnisty a kytaristy, byla na pódiu Springfield Clubu dne 16.října 2012 ve vrcholné formě. Dokázali utáhnout poměrně velký prostor restauračního zařízení, aniž by utrpěla dynamika jejich hry či souhra a improvizační vynalézavost. 49 minut hudby v duu ani na okamžik nenudí, nemá hluchého místa, také jedinečnou atmosféru se podařilo zvukovému technikovi Mirkovi Hronovi zakonzervovat, přičemž zvuk zůstal syrový, nepřikrášlený, dalo by se říci undergroundový. O to více tak vyniklo muzikantské jiskření, patrné v každé ze 7 vybraných skladeb. Z debutové studiové desky „Stará cesta“ (2011) zaznívají pouze dvě skladby, titulní a „Au Privave“, zbylá pětice představuje léty prověřený koncertní repertoár dua, ale na CD ještě nerealizovaný. Obal a booklet alba je taktéž vydařený, včetně koncertních fotek dvorního festivalového fotografa Jana Slavíčka.

obalAlbum otvírá pecka Herbieho Manna „Memphis Underground“ a dvojice okamžitě rozvíjí hlavní motiv, aniž by ho otrocky citovali, čímž ihned vtáhnou posluchače do procesu tvorby ad hoc. A to je na jazzu to jedinečné a Brunner se Šindlerem to vědí. Brunnerova flétna zní v celé škále rejstříku, výraziva i barev, Šindlerova kytara jasně vychází z tvárného odkazu Wese Montgomeryho. A oba dokáží skladbu patřičně vygradovat. A ještě jeden rys je u obou instrumentalistů patrný, a na koncertě obvzláště: emotivně bohatý bluesový feeling! Což dokazují i v tak svižných skladbách, jako Parkerově bebopovce „Au Privave“. V baladicky vystavěném standardu „Willow Weep For Me“ pak se blues snoubí s romancí a s nesmírně bohatou melodikou. Samozřejmě nechybí ani swingová horečka, jako třeba v Dorhamově hardbopovce „Blue Bossa“. Ale ani barokní ozvěny v autorské „Staré cestě“, neobyčejně působivě vystavěné baladě, evokující spíše classical-rockovou legendu Focus. Ve vlastní kompozici „In A Spanish Mood“ zase vynalézavě pracují se slavným španělským motivem Chicka Corey a energie stříká opravdu na všechny strany a smete též cinkot sklenic, v závěru Šindler odsekává flamencové riffy až s free-jazzovou rozpustilostí. Album pak oba protagonisté korunují slavným kusem Rolanda Kirka „Serenade To A Cuckoo“ – „Nikdy jsme ji předtím nehráli,“ říká obecenstvu Brunner, „tak ať je nějaká legrace, tak vám ji zahrajem.“ A Kirk by z vás měl radost, pánové!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*