Frans Friederich mezi divokou improvizací a zvukovými barvami

Frans Friederich mezi divokou improvizací a zvukovými barvami

a3779362898_10V průběhu pouhých čtyř dnů, a to mezi 16.a 19.srpnem, vydal letos na internetové publikační platformě pro nezávislé hudebníky Bandcamp sérii profilových alb význačný nizozemský trumpetista, pianista a skladatel FRANS FRIEDERICH. Pětice alb (a další už vyšly dříve nebo ještě vyjdou) zde mapuje celou kariéru tohoto avatgardního hudebního tvůrce.

Narodil se v roce 1958 v Rotterdamu, nyní žije a učí hudbu v Zierikzee. Již na počátku osmdesátých let se výrazně etabloval na holandské hudební scéně, hrál v různých formacích různé styly (ska, funk, new-wave, electronic body music, jazz). Tvoří také hudbu pro film, divadlo, televizi, balet a taneční divadlo. Od roku 1997 pracuje na hudebně-epickém projektu ReCyclopedia – buď sólově, nebo s dalšími muzikanty (nejčastěji s Robertem Kroosem a Arnem Peetersem, zvukovými umělci). Dosud spatřilo světlo světa 26 CD, uspořádaných abecedně, s neomezeným žánrovým a tématickým rozpětím a se scénáři od různých autorů. Hudební styly se tu střídají přirozeně a vždy sdělně, ať už jde o cizokrajná soundscapes s indickým sitarem, flamencem apod., nebo o ambient, noise, progresivní rock či free-jazz.

Jako první z pětice čerstvých kompilací vyšlo album s titulem „Improvised Music #2 (1984-2014)“. Obsahuje 7 kompozic, jež Frans Friederich natočil pokaždé s jinou formací – Foreign Bodies (již legendární osmičlenná kapela, v níž působil také saxofonista a flétnista Geoff Leigh), s basistou Abem Bolem, Oorsmeer (trio s elektronikem Henkem Bakkerem a pianistou Gerardem Van Dongenem), kvartetem I.O.B (se saxofonistou Fransem Blankerem), triem VIP3 (flétnista Hans Tonino, kytarista Lars Skoglund, Friederich nikoliv s trubkou či pianem, ale se samply a tapes!), s Bartem Marisem (dialog dvou trumpetistů) a bubeníkem Jeroenem Simonsem (zde Friederich zvládá také kytaru). Vřele doporučuji vyslechnout zde:

Následuje kompilace „Exotica 1987-2014“, přinášející 16 roztodivných tracků, jež jsou inspirovány cizokrajnými zeměmi (Afrika, Latinská Amerika, Havaj, Čína), specifickými nástroji (kalimba, basklarinet, clavinet, lesní roh, tuba, euphonium, rádio s laděním velmi krátkých vln) a dalšími zdroji zvuků. Deset je jich vyňato z projektu ReCyklopedia (tady můžete obdivovat Friederichovu nástrojovou pestrost a vklady hudebníků jako jsou Aldero De Vos, Henk Bakker, Robert Kroos, Frans Blanker, zpěvačka Annelies Vree), zbytek je buď solo nebo z repertoáru dlouholetého souboru Estos Noson Pagagos.

Dalším albem, zasluhujícím rozhodně pozornost náročného posluchače, budiž 18-ti trackový výběr „Bands #3 (1994-2014)“. Kromě již nám známých ReCyclopedia (tady 6 ukázek) a Estos Noson Pagagos můžete slyšet další Friederichovy kapely, ve kterých experimentoval s elektronikou, alternativním rockem, jazzem, improvisingem i elektroakustickou hudbou: Tresspassers W (4x), Zinkzand, Flatland Kings, Harm Goslink Kuiper, Dull Schicksal, Saskia&Ronnie, Smokie3 a Jean Pierre Project (sedmičlenný funky-fusion soubor ve strhující živé nahrávce!).

Poněkud odlehčenější, neboť tanečně rozvernější, je album „Jazzdancetera #2 (1996-2014)“. Tady si 11 tracků rozdělily Friederichovy projekty ReCyclopedia (na tu připadlo 6 skladeb, jedna lepší jak druhá), Estos Noson Pagagos, Recyclebull, výrazně techno-taneční Specimen (v devítiminutovém rituálu „Permanent Fixture“ z roku 1996) a také Friederichův remix electro-jazzu Michela Banabily a Erika Vloeimanse.

Zatím poslední z řady profilových kompilací Franse Friedericha je všeříkající titul „Ambient #2 (1998-2013), jenž obsahuje pět zvukově bohatých kompozic. Ty jsou vzaty především z alb ReCyclopedia (nejdelší je závěrečný track „Bos“ – 23:54!), kolekci doplňuje sólové piano z Friederichova messiaenovského klavírního cyklu „Piano Piece“ (zde „#3”).

Velmi záslužný počin umělce i Bandcampu! Teď již zbývá těšit se na další tituly…