Tumi Mogorosi - andělský jazz z Jížní Afriky

Tumi Mogorosi – andělský jazz z Jížní Afriky

zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.7

Když sedmadvacetiletý jihoafrický jazzový bubeník, aranžér a skladatel TUMI MOGOROSI natáčel letos svůj albový debut „Project ELO“ (vyšel v létě jako LP na londýnském labelu Jazzman Records), prý nikdy neslyšel ony duchovně zabarvené nahrávky ze 60.let, v nichž Donald Byrd, Max Roach a Mary Lou Williams křížili jazz s operními zpěváky, sdruženými většinou ve smíšených nebo ženských vokálních skupinách či dokonce velkých sborech. Přesto se mu podařilo vytvořit ve stejném duchu moderní duchovní jazz, v jeho případě navíc ochucený o sborovou vokální tradici z Jížní Afriky.

Tumi Mogorosi studoval hudbu na Tshwane University Of Pretoria, kde potkával také operní a chorální zpěvačky. Pro svůj projekt si pak vybral čtyři nejlepší, jež tak vytvořily vokální kvartet. Ten zní obdivuhodně plnokrevně, místy téměř jako velký sbor. Název projektu ELO je zkráceně ELOhim, což na jihu Afriky znamená andělské bytosti, čili symbol dokonalých lidských bytostí. Každopádně Mogorosi musel znát Coltraneovu kompozici „Love Supreme“, protože jeho skladby tady mají podobnou náladu, navíc umocněnou tenorsaxofonovým zvukem a´la Trane. Album bylo natočeno během dvou dnů, a to naživo, bez dotáček či samplů. Vedle lídra–bubeníka se na nahrávce všech sedmi tracků podíleli Sibujile Xaba (kytara), Mthunzi Mvubu a Nhlanhla Mahlangu (sax, flétna, basklarinet), Malcolm Jiyane (pozoun) a Thembinkosi Mavimbela (bass).

Project-Elo-sleeveJiž úvodní, více než desetiminutová kompozice „In The Beginning“ přináší velmi eruptivní ženský vokál a výrazný, v tomto případě až vznešený hudební motiv, který pak gradujícím způsobem rozvíjí sólující tenorsaxofon. Rytmika působí oproti tomu značně nervně, především polyrytmicky pestré bicí, takže vzniká silné napětí, jež vás vtáhne a již nepustí až do konce. Několikrát hudební tok zlomově zlyričtí, aby nastoupili další sólisté (zde ještě kytara a basa). Občas se do toho všeho zařízne ostrý sborový vokál, podmalovaný hlouběji posazenými dechy. Následující „Inner Emergence“ čerpá výrazně z gospelu, přičemž vokál je spíše do soulu. Melodii nese tenorsaxofon, postupně skladba opět graduje, vedle saxofonového a kytarového sóla se blýskne pozoun, vokály jsou čím dál více vypjatější. Výrazné názvuky africké lidové hudby osvěžují kompozici „Princess Gabi“. Velmi proměnlivou strukturou, jež je sycena střídavě spirituálem, gospelem a jazzovými postupy včetně free-jazzové rozvolněnosti, se vyznačuje první vrchol alba „Slaves Emancipation“. V nabluesovělé gospelovce „Thokozile Queen Mother“, již Mogorosi věnoval své matce, zpívá (anglicky) sólo hostující Gabisile Motuba. S pokorou a citem. Kapelníkovy sólové bicí pak stvořily bezmála tříminutovou skladbu „Metatron Angel Of Presence“, která uvozuje opravdové vyvrcholení alba – závěrečnou skladbu „Gift Of Three“ s maximálně vygradovaným finále s bicími a vokály.

Znamenité, nevšední album! Ostatně, posuďte sami: