A z oblaků nechť prší lahodná hudba...
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.9Overall Score

Spojení gregoriánského chorálu se zvukem improvizujícího saxofonu odstartoval v roce 1994 albem „Officum“ Jan Garbarek s Hilliard Ensemble. Když celý (nejen) křesťanský svět slavil o čtyři roky později 900.výročí narození Hildegardy z Bingenu, výjimečné skladatelky a mystičky, objevila se celá řada pozoruhodných fúzí chorálu se současným hudebním přístupem. Podobným způsobem přistoupily k duchovnímu sborovému zpěvu v loňském roce české soubory – stalo se tak na výtečném albu „Apokalypsis“ díky Tiburtina Ensemble a tria Davida Dorůžky. Trochu jinak na to šel košický sbor VOCES GREGORIANAE CASSOVIENSES a saxofonista ADRIÁN HARVAN na albu „Rorate Caeli“, který nyní vydal slovenský label Hevhetia.

Jejich přístup je jiný v tom, že saxofonista většinou nehraje společně se sborem, jako je tomu ve výše uvedených případech. Svým křehkým, pročištěním zvukem mi album evokuje „Darkness Into Light“ Johna Tavenera, který takto střídá původní a autorský gregoriánský chorál se soudobě znějícím smyčcovým kvartetem. A opět zde figurují ženské hlasy (Anonymous 4). A jak takhle srovnávám, vychází mi výsledek snažení protagonistů ze Slovenska na výbornou!

viewImageVoces Gregorianae Cassovienses vznikl poměrně nedávno, v roce 2011. Devět zpěvaček pod vedením Jána Vel´backého si však za tu krátkou dobu vydobylo pověst jednoho z nejlepších evropských ženských sborů, interpretujících raně středověký monofonní zpěv. Saxofonista Adrián Harvan má zkušenosti nejen jako hráč v jazzových komorních souborech a big-bandech především na východě Slovenska, ale spolupracuje také se symfonickými tělesy. Nahrávání se uskutečnilo v košickém studiu Klakson a zvuk je velmi čistý, přirozený a prostorově vyvážený. Také obal CD je velmi povedený, včetně bohatého bookletu, jenž obsahuje nejen originální latinské texty, ale také jejich slovenský překlad (inteligentním Čechům snadno srozumitelný). A tak se můžeme dozvědět velmi hluboký význam titulu alba – „Rorate Caeli“ je součástí nádherného verše „…a z oblaků nechť prší spravedlnost“…

Hudba, linoucí se 57 minut z disku, není pro každodenní poslech, a už vůbec ne jen na jedno ucho. Je nutné se do ní ponořit a nechat se unášet zdánlivě monotónními hlasy. Opravdu zdánlivě, neboť i v této duchovní pokoře, která je základem gregoriánského chorálu, vyplouvají zvolna bohaté emoce. A údiv. Vytržení. Saxofon toto vše ještě zdůrazňuje, a to v pěti sólových improvizacích, která album dokonce otevírají a zakončují. Harvan střídá obligátní sopránku s tenorem. Ten zazní dvakrát a u něj je patrné jazzové frázování (hlavně v „Improvizácia 4“), přičemž zvuk je sice sytý, ale ohebný a teplý. Vášnivěji zabarvenou sopránkou pak kromě tří samostatných tracků ozvláštňuje ještě dva chorály – v „Conditor alme siderum“ vytváří se sborem ve střední části neobyčejně osvěžující refrén, takže chorál získává až klasickou písňovou formu, v „Ave Maria“ sólově dvakrát prokládá vokální chorusy, aby se pak v závěru všichni setkali v lahodném unisono souzvuku.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.