Jazzový 1.Máj v Hradci Králové
Alice Hrbková

Jazzový 1.Máj v Hradci Králové

Festival Středoevropský jazzový most postavily soubory z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska tradičně 1.května na Masarykově náměstí v Hradci Králové. Tentokrát byl z větší části zhotoven z tradičních jazzových cihel, neboť převažovaly dixieland a swing.

Přehlídku odstartovala domovská kapela ON LINE SESSION a předvedla opět své nejsilnější devízy: plnokrevný sound, živený groovy, funkem a fusion, v němž dominuje především dechová sekce, a samozřejmě sóla (kytara, trombon, trubka, flétna). Gró jejich vystoupení byl repertoár z jejich posledního alba „New Face“ ze sklonku loňského roku.

A pak už nastoupil první dixielandový soubor. A vynikající! JAZZZUBS ze Zlína patří již k bezmála legendám české tradiční scény – jejich vznik sahá až do roku 1973. Zahráli osvědčené fláky, a to i z hájemství swingu („Sentimental Journey“, „Bei Mir Bistu Schein“, „When the Saints Go Marching In“ a další) s vervou a solidně, jako sólista se zaskvěl zvláště trumpetista František Lach.

Mezi tradici se ještě stačila vklínit pražská ethno-jazzová formace MARIMBA MAMA. Bohužel mne zklamala. Zvuk dvou marimb, jednoho balafonu, bicích a saxofonu zněl příliš ploše, nevýrazně, bez ozvláštňujícího rytmického a dynamického nápadu. Neměl v sobě ani Afriku, ani minimalismus, ani jazz. Výsledný dojem by jistě lahodil rekreantům kdesi v karibském hotelu, zvlášť, když americká členka Anjani Mahabir přidala ke svému příjemnému vzhledu sterilní zpěv, který by je nijak emočně nerušil. Tomu odpovídá také tenorsaxofon Matěje Debřičky, jenž jen tak ladně klouže po melodii.

Zato SLOVAK TANGO z Banské Bystrice se vskutku vytáhl! Prezentovali s maximálním umem, protože přirozeně, to znamená bez zbytečné a násilné stylizace, taneční a swingovou hudbu na Slovensku 30. až 50.let. S tímto repertoárem nedávno natočili již druhé album „Ja sa neviem nikdy hnevať“. A nejen z něho čerpal soubor při svém vystoupení na Středoevropském jazzovém mostě. Dokázali vystřihnout také nové tango Astora Piazzolly, i gypsy-swing Django Reinhardta. Peter Račko zpíval civilně, a proto výrazově opravdověji a pestřeji, než třeba žánrově příbuzný Ondřej Havelka, kytarista René Bošeľa s kontrabasistou Milanem Maťašem spolehlivě tvrdili živoucí rytmus, takže se sólově mohli blýsknout houslista Andrej Turčin a akordeonista František Kubiš.

Další vystupující, SOUTH SILESIAN BRASS BAND, již bezmála 40 let patří ke špičce neworleánského jazzu nejen doma, v Polsku. Jejich eklektická směs dixielandu a swingu dokáže jaksepatří rozproudit krev! Zazněly takové pecky, jako třeba „Sunny Side Of the Street“ či „Sweet Georgia Brown“, v nichž zazářili především trumpetista (a lídr) Adam Abrahamczyk (v souboru od roku 1974), jeho bratr Saturnin na trombón, Daniel Bober s klarinetem a zpěvačka i houslistka Alźbieta Skrzymowska. Sestavu SSBB dotváří pianista a aranžér Czeslaw Gawlik, Jerzy „Kali“ Wenglarzy (bicí), Marian Siwicki (banjo, kytara) a Piotr Roźankowski (kontrabas).

Maďarští STORYVILLE JAZZBAND pak obecenstvo doslova zvedalo z laviček! Tento soubor ze Szegedu nehrál neworleánský jazz dvacátých let, jak by název mohl naznačovat, ale do běla rozpálený swing a hot-jazz jako řemen, šmrncnutý čardášem a gypsy. Kapela hraje od roku 1997 a v čele stojí excelentní houslista Frankie Lato. Jeho swingová hra je opravdu neslýchaná a třeba takový „Montyho čardáš“, už tolikrát obehraný, v jeho pojetí zní jako ten nejúžasnější jazzový standard. V erupcích swingu vybuchovali také ostatní hráči – Árpád Dennert (sax, klarinet), Peter Farkas (trubka), László Sallai (trombon), Viktor Hegyi (piano), Attila Szorcsik (kontrabas), Kornél Kurina (kytara) a bubeník Pál Háló (ten vystřihl solidní sólo jako antré závěrečné pecky „Sunny Side Of the Street“). Také hostující mladá zpěvačka Bea Paku příjemně překvapila.

V přestávkách mezi jednotlivými vystoupeními hrál na opačné straně náměstí JUNIOR BIG BAND ZUŠ HABERMANOVA z Hradce Králové (a hrálo jim to náramně!) a poté TROMBONE BAND, rekrutovaný ze žáků téže ZUŠ. Devět trombonistů (a občas s jednou tubou) předvedlo vynikající výkon – v perfektní souhře a v nápaditých aranžích zahráli skladby Beatles, jazzové standardy i perly z klasické hudby (Mozart).

Středoevropský jazzový most uzavřela trampsky-swingová JITKA VRBOVÁ s HOT JAZZ PRAHA a poté večerní (a potažmo noční) jam-session v klubu Satchmo.

(autor fotoreportu: Alice Hrbková)