Doširoka otevřené srdce a duše Joyce Aldrich
zvuk
hudební úroveň
obal desky
4.4Průměrné skóre

Není příliš obvyklé, aby byl muzikant natolik nespokojen se svým albem (a ještě k tomu debutovým), že jej dokonce odstraní z nabídky a ze své diskografie. Protože přesně tohle udělala kanadská jazzová zpěvačka JOYCE ALDRICH s debutem „Gentle Jazz“. A druhé album, které si letos vydala vlastním nákladem, se tak stává jejím prvním – jmenuje se „MY HEART & SOUL (Latin…Jazz)“. Nedávno však zpěvačka uzavřela smlouvu s Dynasty Records, takže je CD v oficiální distribuci. A tato společnost rozhodně neprohloupila – album „My Heart & Soul“ bylo právě nominováno na nejprestižnější kanadskou hudební cenu JUNO Awards 2013!

Historie jeho vzniku je neméně zajímavá: Na síti Linkedin se před několika lety zkontaktovala s proslulým producentem a hudebníkem Chrisem Birkettem, Londýňanem usazeným od roku 1993 ve Francii, kde vlastní velké studio v Bordeaux. Tento člověk už 30 let produkuje desky (a spolupracuje při natáčení i jako kytarista a vokalista) takových veličin populární hudby, jakými jsou Talking Heads, The Pogues, Bob Geldof, Sinéad O´Connor a Peter Gabriel, nevyhýbá se samozřejmě ani world music – podílel se na deskách třeba kubánských legend Ibrahima Ferrera a Omary Portuondo. A právě tato zkušenost byla pro Joyce Aldrich rozhodující, neboť zamýšlela natočit album výrazně ovlivněné latinou. Ona sama plných 11 let spolupracovala s kubánskými muzikanty – v roce 1998 ji pozval Pablo Terry do své kapely Sol De Cuba, neboť obdivoval její schopnost naprosto přirozeně zpívat kubánské melodie. A protože Birkett má studio také v Torontu, kde zpěvačka žije, setkali se v březnu 2011 a domluvili se na spolupráci. K té však došlo až o dva roky později, protože Birkett musel na Havaj, kde zřizoval další studio. Nakonec se do Toronta přestěhoval, neboť se zde oženil – vzal si známou filmovou a televizní dokumentaristku Joan Prowse.

joyce-aldrich

Podíl Chrise Birketta na kvalitě alba je enormní. Celkový zvuk je přirozený, ačkoli jde o multižánrový projekt. Směs jazzu, latiny, afro-kubánské hudby a folku tady opravdu zní inovativně a Joyce Aldrich se tady skutečně našla – její hlas je svěží, energický, výrazově přesvědčivý. „Moje CD proráží některé bariéry, týkající se žánrů,“ dodává zpěvačka. „Může to být dokonce žánr zcela nový!“ Birkett na albu navíc i hraje, a to na kytaru a drobné perkuse, a také obstarává doprovodný vokál. Zpěvačka si vůbec nemůže na kapelu ani v nejmenším stěžovat, jelikož dokresluje výmluvně crossoverový charakter desky: vedle Birketta zde exceluje kubánský pianista Ruben Vasquez (ten však nežije v Kanadě, ale v Havaně), basista Paco Luviano (původem Mexičan), sólový kytarista a aranžér Chris Smit (narozen v Holandsku) a bubeník Filiberto Bianco (původně Ital).

Album „My Heart & Soul“ je v podstatě autorské album, z deseti skladeb jsou pouze tři převzaté, a to „Veinte Aňos“, kterou složila kubánská předcastrovská hvězda Maria Teresa Vera a Joyce Aldrich ji zpívá samozřejmě španělsky, stejně tak obrovský mexický hit „Bésame Mucho“ (Consuelo Velázquez). Znamenitě se také zpěvačka zhostí interpretace šedesátkově popového hitu Nancy Wilson „In A Long White Room“, již ještě více prosmutní bluesovým feelingem. Z autorských počinů jsou tři latino-jazzové a vskutku nadmíru zdařilé písně: úvodní „I Never Meant To Fall In Love“ s příjemně teplým a plným zpěvaččiným hlasem a znamenitým pianem, nasoulovělá „I´m Following“ se santanovskou rytmikou a výborným kytarovým sólem a baladická „Walking In the Light“ (na níž se autorsky podílel i Birkett) s výrazným, africky zabarveným refrénem a sólovými vizitkami Luviana a Smita. Tvrdší (až skoro rocková) „This Is For the Birds“ má nesporné hitové ambice, stejně tak muzikálově načichlé duchovní poselství „When God Opens the Door“. Následuje svižný, plnokrevný spirituál „Yahushua, Throw Me A Lifetime“ s nezbytným rytmickým tleskáním a úžasným jazzovým zpěvem, s onou efektní proměnlivostí dynamiky, rozsahu a barvy hlasu. Album pak opravdu vrcholí zfolkovělým gospelem „By the Grace Of God“, zpočátku pouze s kytarovým doprovodem, kde se posléze blýskne krásným sólem Vasquez.

Joyce Aldrich již pracuje na dalším svém albu, kde se, jak sama říká, pokusí spojit gospel a spiritál nejen s jazzem, ale také s funkem. Nezbývá, než se těšit…

Podobné články

Napište komentář

E-mail nebude publikován

*