Dne 30.června v rámci open-air programu Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové vystoupil v Městské hudební síni ansámbl IQ+1 se čtyřicetiminutovou hudebně-taneční performancí „Site+Moment Specific Improvisace“. Předesílám, že to byl fyzicky i emotivně silný zážitek, jinak v poklidném a spořádaném městě nevídaný a neslýchaný!


Improvizační kolektiv IQ+1 vznikl v květnu 2010 na volných setkáních v pražském Komunikačním prostoru Školská 28. Představili se s úspěchem např. na festivalu současného umění Ostinato v Českých Budějovicích, vloni vydali vlastním nákladem CD „Tváří v tvář“, na kterém se ještě podílel violoncellista Miroslav Posejpal. Nyní s IQ+1 spolupracuje slovutný americký improvisátor a zvukový experimentátor, kontrabasista GEORGE CREMASCHI, pohybující se na scéně improvisingu již řadu let a podílel se na desítkách alb, včetně předního free-jazzového saxofonisty Jona Raskina! Cremaschi totiž v současné době učí na pražské FAMU, a to filmový zvuk. Zde shodou okolností dokončuje doktorandské studium arménský Kazachstánec GEORGIJ BAGDASAROV, jenž obsluhuje v IQ+1 navýsost kreativně vintage gramofon. Dalším členem je PETR VRBA, hráč na klarinet, trubku (tady experimentuje i s klarinetovým náhubkem) a různé elektrifikované objekty, jinak též DJ Rádia 1 (a za pozornost stojí i to, že v letech 1997-98 studoval v Indonésii gamelany).

V Hradci Králové tvořil ansámbl ještě MICHAL ZBOŘIL, jinak člen moravských experimentátorů Zabloudil/a, vynikající perkusista a hráč na modulární analogový syntezátor. Nedílnou součástí je pak tanečnice KATEŘINA BILEJOVÁ. Ta je protagonistkou tzv. body weather (počasí těla), odnože japonského tance butó, vytvořeného slavným tanečníkem jménem Min Tanaka (ten často vystupoval i u nás a jeho workshopů se zúčastnil třeba i herec Vladimír Javorský). Tento „tanec na hraně“ je fyzicky i emočně velmi náročný, tanečník se doopravdy pohybuje na samé hranici lidských schopností, jeho výrazová škála je v podstatě nekonečná, navíc proměnlivá i v závislosti na prostředí.
Název vystoupení (Site+Moment Specific Improvisace) znamená, že vzniká v daný moment. Veškeré zvukové prvky jsou živě hrané a elektronicky pak také různě mixovány, využívá se samozřejmě i zvukových kvalit daného prostředí a momentálního složení a rozpoložení souboru. Vrba i Cremaschi hrají na své jinak běžné nástroje neobvyklými způsoby, posunují jejich rejstříky až někam mimo tento svět, ohmatávají světy nové, způsobují rozkoš i bolest. Zůstávají však srozumitelní, žádný zvuk, byť sebeexperimentálnější, nepůsobí samoúčelně.

Hudba IQ+1 přitom nevzniká mozaikovitě, tón po tónu, jež se pak náhodně skládají ve výslednou kompozici – hudebníci onu zvukovou masu budují promyšleně, z detailů, které neutápějí v nicotě pouhého okamžiku vzniku, ze všech byť sebenepatrnějších zlomků zvuku či tónu vytvářejí tak uhrančivý a nesmírně bohatý hudební obraz, jenž plyne, pluje, vznáší se, zavrtává se, vniká…

Stejně tak tanečnice ve své chvále ženskosti, bláznivosti, dokonce ošklivosti, ve své poctě plodnosti a nekonečnosti, nesmrtelnosti života. Znamená to nejít s davem, znamená to také nepodřizovat se dnešnímu povrchnímu světu a ještě povrchnějším mezilidským vztahům, být svůj. Ale nikoli pro sebe samého, ale pro jiné lidi, to znamená otevřít se jim bez ohledu na následky. Vyklíčené brambory, s nimiž ve finále Bilejová tančí, jsou jasným symbolem víry v zázrak života!
Kdo se chce více dozvědět o tomto výjimečném sdružení, viz. jejich stránky http://www.iqplus1.cz/

Jeden komentář

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..