Nové CD původně Vertigo Quintetu (VQ), teď už jen Vertigo, a nikoli kvintet, ale sextet, se zpívající violoncellistkou Dorotou Barovou má název Metamorphosis a znamená opravdu trochu metamorfózu, přerod, toho VQ, které jsme dosud znali. Málokdy má nahrávka tak výstižný název.

vertigo-metamorphosisTřicátníci Bárta, Uhrik, Török, Procházka a nejmladší (proto má možná v současné době na starosti hlavní agendu souboru) skorotřicátník Šoltis včlenili mezi sebe Dorotu Bárovou postupně a dokonale. Na předchozím CD natáčeném na sklonku 2007 v Polsku (a tamtéž masterovaném) ještě vše znělo v duchu první jazzové dekády 21.století. Mezitím všichni členové Vertiga vstřebali své zkušenosti z jiných souborů, namátkově Muff, DoMa Ensemble, norské Trio V.Procházky, Tellemarkk, NUO ad. Okořenili sound svojí zručností a všemi možnými vlivy, ať už vážné hudby či noiseu. Jazzových sextet hraje po světě určitě víc, ale „zpívající violoncello“ bude zřejmě naprostou raritou. Tentokrát se nahrávalo ve studio Sono Milana Cimfeho, jehož vklad na celkové vyznění nebyl zanedbatelný. Mastering měl na starosti Gene Paul v New Yorku (mj. zajímavý rozhovor na www.jazzreview.com/articledetails.cfm?ID=3936).

Už únorová ukázka titulní (živě hrané) skladby na YouTube naznačovala, že půjde o něco mimořádného.

S jakou samozřejmostí, pohodou, sehraností, chutí a elánem Vertigo působí na pódiu je naprosto dech beroucí. Na druhém pražském křtu měl úlohu křtitele i hudebního hosta Petr Zelenka, a jeho vstup byl mile podařený a velmi citlivý. Vertigo skutečně urazilo obrovský kus cesty na trase k nejmodernějšímu a nejsoučasnějšímu jazzu.

Několik otázek pro Jazzport.cz laskavě zodpověděli Marcel Bárta a Dorka Bárová:

Čekal jsem, že nové CD bude povedené, ale že tolik, mě přiznávám vyrazilo dech. A navíc to živé provedení bylo ohromné. Obzvláště se mi líbilo, jak jste působili všichni v pohodě, zklidnění a soustředění. Jak taková metamorfóza probíhá, zrálo to dlouho? Když to Vojtěch moderoval, zmínil, že na celkovém vyznění má podíl i zvukař M. Cimfe, lze to nějak přesněji určit?

MYSLÍME, ŽE SPOLEČNÉ METAMORFÓZE POMÁHÁ I OTEVŘENOST SKLADEB, KTERÉ HRAJEME. JSOU HODNĚ JINÉ NEŽ TY, KTERÉ VERTIGO HRÁLO DOPOSUD. TAKY PŘÍSTUP K JEJICH INTERPRETACI SE ZMĚNIL DÍKY ZKUŠENOSTEM, KTERÉ NABRALI KLUCI NA SVÝCH EVROPSKÝCH STUDIÍCH I CESTÁCH…

MILAN NÁM ZÁSADNĚ POMOHL K NAŠÍ PŘEDSTAVĚ ZVUKU KAPELY (MÁ NA DESCE PÁR SVÝCH ZVUKOVÝCH DETAILŮ, NAPŘÍKLAD PRÁCE S PROSTOREM AD.). SKVĚLE SE S NÍM SPOLUPRACUJE, JE TO VELMI OTEVŘENÝ ČLOVĚK.

Pamatuji si vaše vystoupení ještě s hostující L. Dusilovou, ale teď s Dorotou je to myslím o hodně dál. Víte o nějakém podobném jazzovém sextetu v současné chvíli ve světě?

MOŽNÁ SEXTET S VIOLONCCELEM EXISTUJE, ALE SE ZPÍVAJÍCÍ VIOLONCELLISTKOU NEVÍM :-) TO JAK TO FUNGUJE TEĎ DOHROMADY TRVALO NĚJAKÝ ČAS, NAJÍT SPOLEČNOU CESTU, ZPŮSOB I ZVUK… HLAVNĚ SI MYSLÍM, ŽE FUNGUJE HROMADNÁ OTEVŘENOST A NEBOJÁCNOST JÍT DO NEZNÁMÝCH PROSTOR… NEBOJÍME SE RISKOVAT, I KAŽDÝ SÁM ZA SEBE JE V HUDBĚ DOBRODRUHEM…

Plánujete větší expanzi do zahraničí na evropská (světová) pódia? Domnívám se, že toto CD má takřka povinnost se o to pokusit. A v polský jazyk v tiráži možná něco naznačuje (jen ta písmenka mohla být tučnější : )

RÁDI BYCHOM EXPANDOVALI. ALE JE TO NESNADNÉ… BUDEME SE SNAŽIT S TÍM NĚCO UDĚLAT…

Zajímalo by mě, co v sextetu posloucháte, dejme tomu v posledním roce. Vím, že vaše tvorba není žádné napodobování…ale přeci jen, co hýbe vašima ušima?

JE TO HODNĚ PESTRÉ, TAK JEN NAMÁTKOU: ORNETTE COLEMAN, CHARLES MINGUS, WAYNE SHORTER, DON CHERRY, MILTON NASCIMENTO, ELIS REGINA, GYÖRGY LIGETI, SEVERSKÝ JAZZ, ARVO PÄRT, CONLON NANCARROW, ANTON WEBERN, ŠOSTAKOVIČ, JONI MITCHELL….TO JE JEN ÚZKÝ VÝBĚR. ALE V POSLEDNÍ DOBĚ MÁME NEJRADĚJI TICHO… HODNĚ HRAJEME…

Co vám dělá v jazzu a českém zvlášť radost? Je nějaké pódium, kde hrajete obzvlášť rádi?

NEJVĚTŠÍ RADOST MÁME Z TOHO, ŽE MLADÉ ČESKÉ JAZZOVÉ KAPELY HRAJÍ ČÍM DÁL ČASTĚJI SVOJI VLASTNÍ TVORBU… V PRAZE NEJRADĚJI HRAJEME SAMOZŘEJMĚ V JAZZ DOCKU, KTERÝ SE STAL NEJOTEVŘENĚJŠÍ SCÉNOU NEJEN JAZZOVÉ HUDBY V ČESKU…

Velice se mi líbilo vlastní křtění s krátkým komentářem P. Zelenky včetně jeho kratšího spoluhraní. Plánujete něco podobného i v budoucnu, třeba i s jinými, ať mladšími nebo zahraničními jazzmeny?

MYSLÍME, ŽE VERTIGO ZŮSTANE V TÉTO PODOBĚ, ALE NEBRÁNÍME SE JAKÉKOLI SPOLUPRÁCI S MUZIKANTY, KTEŘÍ NÁS INSPIRUJÍ, JAKO V PŘÍPADĚ PETRA ZELENKY…

Jedna ze tří kompozic na CD Metamorphosis je skladba Pragnienia na text polského básníka Krzysztofa Kamila Baczyńského (objevila se již na poslední nahrávce dua Tara Fuki), zde v podání Vertiga s chybějícím Oskarem Törökem:

[pro-player width='530' height='253' type='video']http://www.youtube.com/watch?v=o745tuLSeQo[/pro-player]

Nemohu si pomoct, ale jeden text Lubomíra Dorůžky a jeden Petra Vidomuse mi přijde málo. Ovšem někdy i šuškanda je účinnější. Proto kdo z vás ještě nezaregistroval Metamorphosis od Vertiga zbystřete. Momentálně po krátké ´křtěcí´ šňůře nejsou žádné další koncerty avizovány. Na stránkách Animal Music lze CD získat za 249,- Kč (co takhle digitální distribuce?). Velmi by mne zajímalo přijetí této podoby jazzu alespoň na renomovaných evropských pódiích, ne-li světových. Sázím, že by vzbudilo značný zájem či pozdvižení. To bych Metamorphosis přál.

Psáno dle koncertu 26. dubna v pražském JazzDocku

– Petr Vlasák

Štítky: , , , ,


Nepropásněte ani jeden článek!

Registrujte se zdarma k odběru nových článků a soutěží rovnou na svůj e-mail.

Napište komentář

E-mail nebude publikován


+ 5 = jedenáct