Ten podnik má zajímavou dramaturgii. Snaží se. Stavebně jde o zajímavé dílo, jehož krása vynikne jak v zimě, tak v létě.

doma-ensA konečně kromě asi nejpozdějších začátků ve městě (22hod), přišli i s časnějšími začátky.

Vznikají tak zajímavé dvojice koncertů, které dostávají zajímavé kontrapunkty, a navíc za dostupné vstupné (200 Ká).
V sobotu 16.ledna tak došlo v 19h na milou mladou skromnou dvojici. Dorota Barová violoncello, krabičky a zpěv, Marcel Bárta saxofony a průvodní slovo.
Říkají si DoMa Ensemble. A je to krásné, čisté, jemné, niterné, citlivé. Skladby jako „K Andromedě“ nebo „Daj mi znač“ (z repertoáru Dorčina mateřského souboru Tara-Fuki) vám uvíznou v uchu.

Ale hlavně vám zůstane v paměti Dorotin talent, cit a přístup k hudbě.
Dva sety, každý přiměřeně dlouhý a jeden akurátní break.
A můžete klábosit se známými nebo objevovat krásy kolem protékající Vltavy.
Po delší pauze a dolaďování instrumentů přichází očekávaný bonbónek.

Virtuos, charismatický a krásný člověk každým coulem počínaje nástrojem, přes boty snad až ke spodnímu triku. Zkrátil vlasy. Uff, s dlouhými by se to prý nedalo vydržet a dámské protějšky by snad skočily až na pódium minimálně otáčet stránky partitur : )

barta-svoboda

barta-svoboda

Bohužel jazzový protipól Jiřího Bárty v podání kvartetu M.Svobody nefunguje. Řemeslný saxofon, hlučné bicí I.Audese, zaměnitelná basa F.Spáleného a extatický klavír šéfa Svobody nedrží s Bártovým famózním cellem krok, nedostatečně ho inspirují a málo mu dají vyniknout.

Snad jen ve třech miniaturách, kdy zůstane ve hře pouze klavír a možná ještě v jedné další skladbě. Což je velká škoda.
Pro Bártu zdá se není jazz správnou výzvou. Ale možná jde jen o volbu partnerů.

O prvním breaku Bárta balí svůj nástroj se svou charakteristickou nonšalancí, věnuje svůj čas mj. rozhovoru s Dorkou a my balíme též. Není na co čekat.
Dobrou polívku či jiný obyčejný pokrm vám tu stejně nenabídnou a půlnoční mexické chipsy mají leckde.

Ale jakmile tu bude za pár dní pololetní koncert VOŠ Ježkárny, přijdem zas.

16 komentářů

  1. filip

    Bravurni hudebni kritika, pane Vlasaku, myslim ze bude priste lepsi kdyz si tu polivku uvarite sam doma, pak bude presne takova, jakou mate rad, a nebudete se muset prudit na koncerte ktery Vam vadi a nebavi…Co vlastne umite vy? Cesnecku? Kazdopadne gratuluju!

    Odpovědět
  2. VlasakP

    Filipe (Spálený?)!
    Takhle jsem to viděl a slyšel já, každý jiný to mohl a nejspíš viděl i slyšel jinak.
    Mohl jsem použít možná i silnější slova, ale takhle mi to skočilo na papír a posléze na internet.
    Když říkám „zaměnitelná“, neříkám tím, že ´špatná´!
    Prostě bych toho Bártu rád slyšel v jazzu, ne oprava na pomezí jazzu, ale líbilo by se mi to se špičkovějším tělesem, za bicíma třeba Hobzek, saxofon třeba z Holandska nebo Polska, přidal bych tam možná kontrabas třeba z Vertiga a za klavír asi procházku nebo Najponka…možná by pak jiskřilo víc.
    Každopádně nesrážím a neplivu na výkonu hudebníků ani na to spojení. Dokážu si představit, jak náročné je živit se hudbou.
    S přátelským pozdravem
    VL.

    Odpovědět
  3. Ondrej

    Pane Vlasaku, nic o jazzu nevite, tak si dal v klidu delejte recenze na D. Landu a Hanku Zagorovou. Díky

    Odpovědět
  4. Viktor Čermák

    Doslechl jsem se, že sem napsal reakci i pan Svoboda, kterého se „kritika“ týká. Reakce zde byla vymazána. Nechápu to a nemůžu uvěřit, že zde takovýmto způsobem funguje cenzura.

    Pan Vlasák, bez komentáře.

    Odpovědět
    • Ferdinand Valent
      Ferdinand

      Nikoliv. Každý komentář od nového uživatele – tj. takového, který na jazzportu ještě nikdy nekomentoval – se zařazuje do fronty ke schválení. Byl tam i tento Váš a kontroluji frontu téměř každý den.

      Jinými slovy, žádný komentář od pana Svobody neeviduji. Pokud by se ve frontě objevil, nevidím důvod, proč jej neschválit…

      Odpovědět
  5. filip

    neni omezena delka psane reakce?
    to je jedina moznost…napiste sem email adresu at se Vam to muze poslat tam…
    pokud neni omezena velikost odpovedi, pak mozna ufoni???

    Odpovědět
  6. Eva

    Vážený pane Filipe,
    za redakci mohu říci, že nemáme potřebu dělat cenzuru čehokoli a žádná omezená délka psané reakce u nás neexistuje.
    Pokud šéfredaktor napíše : žádný komentář od pana Svobody neeviduji, tak se obávám, zdali Vy třeba s těmi ufony nespolupracujete?:-).

    S přáním pěkného dne
    Eva

    Odpovědět
    • filip

      sefredaktor ma vzdy pravdu, to chapu!
      neco jako kapelnik ma vzdy pravdu!
      je co cele legracni!
      ty vsechny informace mate uz emmailem v redakci
      tak to dejte do poradku, tim myslim zverejnete to!
      zdar a silu!

      Odpovědět
      • filip

        jinymi slovy nekomentujte mou osobu, to si nechejte na osobni potkani a dejte to do poradku… ja vam zas muzu rict ze pokud milan rekne, ze to odeslal 2 krat a pokazde z jienho pc a napsalo mu to odeslano, verim jemu, jelikoz ho znam cely zivot, neni duvod tomu neverit, pokud vam to neprislo je chyba nekde na ceste…a opravdu tim koncim tohle verejne hanobeni a trapnost, pokud neco chcete tak me kontaktujte osobne, email mate…chyba se muze nekde stat ale musi se operativne vyresit a ne ze budete delat ze se nic nestalo…diky za pochopeni!
        vzdyt tu pan Vlasak milanovi odpovida a lide nevedi na co!

      • Ferdinand Valent
        Ferdinand

        ahoj, e-mail obdrzen dnes:

        from Milan Svoboda
        to Ferdinand

        date Sat, Feb 13, 2010 at 11:13
        subject komentář
        mailed-by milansvoboda.com

        zverejnuji…

  7. M. Svoboda

    Pane Vlasáku,
    omlouvám se, ale trochu Vás asi ztrapním na internetové veřejnosti.
    Vy to máte nějak popletené. Já se svým kvartetem nejsme doprovodná kapela Jiřího Bárty.
    To, co jsme hráli je kompletně a do noty můj kompoziční koncept, ve kterém je Jiří jedním z důležitých článků.
    Jeho prostor je dán mým aranžmá a skutečně se jedná o hudbu na pomezí jazzu, jak to popisuje i
    kritika našeho CD alba od Lubomíra Dorůžky v časopisu Harmonie:
    http://www.milansvoboda.com/Strelec_recenze.jpg
    Ta samá hudba by v jiném obsazení naprosto ztratila svůj smysl. Samozřejmě se Vám můj hudební koncept nemusí líbit,
    na to máte právo, nicméně, když se pasujete na odborného recenzenta, tak byste měl mít větší rozhled a znalosti daného oboru.
    Většina vašich „kolegů“ má ale jiný názor, což se projevilo tím, že toto CD „Znamení střelce“, které jste slyšel koncertně provedené,
    bylo nominováno na cenu Anděl jako jedno ze tří nejlepších alb roku 2007.
    Zdá se, že máte své oblíbené interprety, ale vězte, že jazzová muzika nabízí daleko větší šíři pojetí, projevů a osobností, kteří ji vytvářejí.
    Myslím, že jste si to měl předtím trochu rozmyslet, než vám to „skočilo na papír“. Nemusel jste se takhle blamovat.
    Vypadáte podobně hloupě jako jeden francouzský kritik, který před lety recenzoval jeden pařížský symfonický koncert, kde hráli Symfonietu Leoše Janáčka, a který napsal: „Co je to za příšernou skladbu ta Symfonieta a kdo to vůbec je ten Janacek?“
    S pozdravem
    Milan Svoboda
    http://www.milansvoboda.com

    Odpovědět
    • Petr Vlasák

      Milý pane Milane Svobodo,
      děkuji vám za váš komentář.
      Nepletu se ani já, ani vy. Rozhodně jsem vás nepovažoval ani nepovažuji za doprovodný band Jiřího Bárty (mimochodem jeho poslední CD cellových koncertů je moc povedené). Hlavním tahákem pro mne bylo právě spojení jazzového kvarteta s klasickým vrcholným violoncellistou. To je přece fantastická kombinace. Bohužel jsem se nedostal na podzimní koncert do budovy kina Vzlet, a naopak možnost mít Bártu na dosah ruky v Jazzdocku byla ohromná.
      Rozhodně se nepasuji na odborného recenzenta. Toto jsem nikdy nestudoval, na rozdíl od vás. I proto si uvědomuji, že moje znalost jazzu je 100x menší než třeba kamaráda Miloše Latislava a 350x menší než ta vaše.
      Nicméně si občas dovoluji ten přepych napsat pár slov o hudbě. A to proto, že mne zajímá a nesmírně baví. Je tak různorodá. A inspirující, i nabíjecí zároveň.
      Podobně bychom se mohli bavit třeba o Picassových obrazech, a vy byste kladl jedno pozitivum na druhé a já naopak jedno negativum za druhým a naopak. Stejně je to s hudbou.
      Můj text ji neměl urazit, natož vás a rozhodně neměl nikoho odradit od návštěv Jazzdocku.
      Zpět k Bártovi a vašemu kvartetu. Nezlobte se na mne a promiňte, neznám předchozí ani budoucí kariéru vašeho saxofonisty, ale vedle mne sedící bývalá hobojistka a hudební pedagožka zároveň (navíc spolužačka Filipa) i já jsme oba trpěli. To nebylo umění, ale prosté řemeslo. CD Znamení střelce jsem zatím neslyšel. Nicméně moje představy a nároky na včlenění klasického violoncellisty do jazzu byly zřejmě vyšší.
      A oblíbené interprety máme nepochybně každý jeden jako druhý. Hudby je totiž neskutečné množství a stále narůstá. Není v možnostech uší každého jednoho z nás všechnu hudbu světa vyslechnout. Prostě selektujeme.
      Mám moc rád tu vaši zmodernizovanou tedy zjazzovanou vánoční hudbu a loučím se s pozdravem jazzu zdar
      Petr Vlasák

      Odpovědět
  8. filip

    dekuji!

    a budme na sebe hodni, vzdyt jazz posloucha min nez 4 procenta lidi, a jeste na stekame sebe jako psici…
    pro me je zazrak kdyz prijdou lidi a poslouchaji, maji pozitivni reakce, vse ostatni je tak trosku zbytecne…

    f.s.

    Odpovědět
  9. Eva Teglová

    Filipe, jsem ráda, že máme stejný názor…

    Mějte se moc fajn a zase někdy napište…

    Pěkný den
    Eva

    Odpovědět
  10. Matěj Václavík

    ….tak to je kritika jak noha. Kdyby to bylo aspoň postavené na něčem hmatatelném. Ono to zní dost jako zajímavě „Řemeslný saxofon…hlučné bicí…extatický klavír“….hmmm…ale jako řemeslným je myšleno co..jako dobře zahraný nebo snad že to je těžkopádné. Nevím.
    Bicí..tak je fakt že se dá hrát i na sítové blány a efekt je stejný jako paličkama mlátit na cedník.
    Extatický klavír co nedrží krok…..je dobré občas vysvětlit co tím je myšleno;)

    Odpovědět
    • Petr Vlasák

      1. to není žádná ´kritika´ ale tzv. report z (dvou)koncertu, samozřejmě subjektivní (objektivní domnívám se neexistuje, leda v krasobruslení), sice trochu kritický, ale domnívám se v ´mezích zákona´
      2. chm, řemeslný…jo, tohle slovo padlo, když jsme seděli v prvních řadách a měli to takřka na dosah ruky. řemeslo je jedno z možných slov, které odlišuje umění od prostého řemesla. je to málo srozumitelné? nejsem schopen už přesně říct, která klapka byla zmáčknuta špatně nebo držena příliš dlouho. ostatně saxofon byl vynalezen okolo roku 1840, možná už v tom je jedna z příčin, proč tento nástroj těžko drží krok s violoncellem. co myslíte?
      Zdravím VL.

      Odpovědět

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*