Zíral jsem na tuto zprávu, kterou mi poslala známá snad patnáct minut. Zpráva zněla, že se Svensson utopil při potápění na Vrmdo poblíž Stockholmu. Bylo mu 44 let! Našli jeho kolegové potápěči na dně; resuscitace byla neúspěšná. Policie bude dál vyšetřovat celou kauzu Svenssonova úmrtí. Tahle zpráva je prostě a jednoduše šok, myslím, že zasáhne všechny jazzové fandy. Osobně byla pro mě Esbjörnova formace EST jednou z nejúžasnější ze současného moderního jazzu.

Svensson-est

Svensson byl v letech 1995 a 1996 vyhlášen nejlepším jazzovým muzikantem Švédska. Jeho trio EST bylo známé především pro způsob, kterým kombinoval rockové postupy s jazzovou muzikou a jejich hudba byla uznávaná jak kritikou, tak také širokým publikem. Však jsme si je také mohli poslechnout v rámci Agharty v Praze.

Go in Peace Esbjörn.

Foto: JazzBoo

Related Posts

3 komentáře

  1. Michal Hejna

    Zpráva o smrti Esbjorna Swenssona byla šokem dnešního rána. Před pár lety hrálo u nás v kanceláři jedno z mnoha cd, které nám chodí skoro denně a většinou člověk ani nenajde čas je poslechnout . Bylo to album cd E.S.T. Strange Place For Snow. Hned při prvním poslechu jsem cítil, že se jedná o něco vyjímečného.

    Jeho hudba na mě působila, jako by byla z jiné planety. Jako by se zase vrátila doba hledání nových cest v hudbě tím správným směrem obdobně jako v 70, a 80,letech. Uspořádal jsem mu tedy záhy celkem tři vystoupení v Praze a měl radost , že se o něj zajímalo čím dál víc posluchačů.

    Na poslední koncert v listopadu 2007 přišlo již 550 diváků. Za 17 roků co pořádám koncerty jsem potkal mnoho skvělých a slavných muzikantů. On byl však jedním z těch nejskromnějších, nejpřátelštějších a nejvděčnějších. Měl jsem tu možnost ho slyšet i vloni v newyorském klubu Jazz Standard a vidět jak tzv. Amerika objevuje svět. Byl to velký zážitek. Jeho odchod je velkou ztrátou pro celý jazzový svět a pro další vývoj jazzové huby…Nikdo jiný mi nebude na budoucím programu AghaRTA Prague Jazz Festivalu chybět víc, než tento skromný genius…..Michal Hejna

    Odpovědět
  2. michal

    Esbjorna jsem si velice vážil, měl jsem tu možnost se zúčastnit malého jamu po jeho vídeňském koncertě, docela dobře jsme si popovídali. Byl to člověk, který opravdu ovlivnil světový jazz, nekompromisně razil heslo o existenci pouze dobré a špatné hudby a kritiky, kteří mu vyčítali popovost (podbízivost) jeho kompozic, doslova pohrdal. Když jsem v neděli dostal mail o jeho smrti, tak jsem to považoval za nejapný vtip. Je mi opravdu líto jeho ženy i jeho obou dětí. Ale proč se v každém nekrologu někoho předčasně zemřelého hned používá slovo genius?

    Odpovědět
  3. Marek

    nejsem specialista na Svenssonovo trio, ale něco málo jsem slyšel. Přiznám se, že mě první střet s jejich hudbou moc nenadchnul (koncert tuším v Burghausenu někdy z roku 2000), ale pak jsem slyšel ukázky z živého materiálu ze Stockholmu (2003)…..pěkné harmonie. Byli čím dál lepší. Byla by škoda, kdyby Berglund skončil s hraním.

    Odpovědět

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*