Trumpetista Nils Petter Molvaer spojuje prvotřídní jazz s trip-hopem, drum’n’bass a samply. Jeho hudba znamenala epochální průlom v produkci elitní značky ECM, která ji vydala v remixové verzi. Do Prahy přijíždí s dlouho očekávaným novým projektem Hamada.

P1187973971-1Norský trumpetista Nills Petter Molvaer (známý též pod zkratkou NPM) vytváří most mezi improvizovanými zvukovými krajinami jazzové produkce ECM a pulsujícím světem trip-hopu, drum’n’bass, ambientu a samplů. Jeho nahrávky s předními skandinávskými hudebníky i Elvinem Jonesem, Gary Peacockem či Georgem Russellem jazzová veřejnost dobře zná, ale NPM má také obrovskou zkušenost v rocku a taneční hudbě. První album které natočil jako kapelník, Khmer, je velkou syntézou jazzové svobody.

Molvaer se narodil ostrově Sulam severně od přístavu Bergen, a v devatenácti letech odešel do Trondheimu, kde vystudoval konzervatoř. Spolu s Arild Andersenem, Jon Christensenem a Tore Brunborgem hrál ve skupině Masqualero, pojmenované podle skladby Wayne Shortera, kterou původně natočil Miles Davis. S Masqualero natočil NPM několik alb pro renomovanou jazzovou značku ECM. Jeho první sólové album Khmer, unikátní fuze jazzu, elektronických krajin i rytmických smyček vzbudilo obrovskou vlnu zájmu veřejnosti i médií. Získalo norskou Grammy, cenu Německé gramofonové kritiky, a znamenalo i průlom v produkci ECM, která poprvé ve své historii vydala nahrávky z alba na singlech a poté i remixy, vyprodukované lidmi jako např. The Herbaliser, Mental Overdrive a Rockers Hi-Fi.

Poznávacím znakem Nills Petter Molvaera je zvuk trubky s dusítkem, inspirovaný nahrávkami Milese Davise z 70. a 80 let. Druhé album Solid Ether bylo rozvinutím a prohloubením konceptu debutového Khmer, ale protože Molvaer nebyl spokojen s tím, jak si s jeho remixy poradila ECM, odešel k Universalu, skladby z alba Solid Ether nabídl k remixu umělcům jak Funkstörung, Bill Laswell, Joakim Lone a Cinematic Orchestra a výsledek vydal na albu Recoloured.

[pro-player width=’530′ height=’300′ type=’video‘]http://www.youtube.com/watch?v=-XQK1yciqSM[/pro-player]

Následující album NP3, klade ještě větší důraz na elektronické zpracování zvuku trubky, aniž by ale hudba ztrácela duši. „Všechny ty nové pomůcky jsou jak pozitivní, tak negativní. Důležité je jen časování, kdy se zastavit, a ze zmrazeného momentu vše vysát.“ Dalším albem je Streamer, koncertní záznam z legendárního londýnského klubu Marquee a Tampere Jazz Festivalu ve Finsku. Následuje studiové album Er, prostor tu získávají elektročarodějové Knut Saevik, DJ Strangefruit, Reidar Skaar, Jan Bang, a také norská zpěvačka Sidsel Endresen, nahrávka získala norskou Grammy.

Roku 2007 odehrál ve městě Kristiansand na tom nejjižnějším cípu Norska svůj poslední koncert se svými dlouholetými spoluhráči, což byli kytarista Eivind Aarset, hráč na samplery v reálném čase Jan Bang, DJ Strangefruit a bubeník Rune Arnesen.

[pro-player width=’530′ height=’300′ type=’video‘]http://www.youtube.com/watch?v=ptdDbLKDHwo[/pro-player]

Letošní dlouho očekávané album Hamada vyšlo po čtyřleté pauze a přináší i návrat dvou dřívějších spoluhráčů, kytaristy Eivind Aarseta a Jana Banga. Po Er představuje novinka velký kontrast: někteří označují hudbu desku za nejtemnější v Molværově historii, jiní naopak za jasnou a zářivou. „Někdy je agresivní, dokonce brutální. Ale já o hudbě nikdy nemyslím jako o temné a jasné nebo v jiných podobných odstínech. Důležité je si uvědomit, že mezi agresivitou a temnotou není žádné spojení. Agresivita může být bílá a oslepující. Jako vždy to záleží na dispozicích posluchače.“ Ke zvukovým zdrojům alba Hamada patří i terénní nahrávky z hlučných ulic Káhiry i z Buddhistického kláštera v Ulan Batoru v Mongolsku.

Od renomované značky ECM odešel Molvaer i proto, že chtěl zůstat výhradním vlastníkem svých autorských práv, a na hudební copyright má zcela odlišný názor než nedávno odsouzení Švédové z webového serveru The Pirate Bay. Letošní proces ve Švédsku i Norsku inspiroval vznik pro-pirátského politického hnutí: „Pro mě je zcela nepřijatelné, že téhle kauzy využívají oportunistické politické strany. Stahovat hudbu zadarmo je naprosto arogantní. Co jsou ti lidé zač, že si myslí že moje hudba je zadarmo?“

WEB: http://www.nilspettermolvaer.info/

Napište komentář

E-mail nebude publikován

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..