The Claudia Quintet – Semi-Formal

The Claudia Quintet – Semi-Formal

Skupina s mně nic neříkajícím názvem v sobě skrývá několik povědomých (Hollenbeck) až známých (Gress, Speed) jmen. Ani ta však (spolu s bookletem, který nic nenapoví; fotografie představí protagonisty ve svátečním oblečení a dobré náladě) nepomohou v odhadu, jakou hudbu můžeme očekávat. Až poslechem alba vyjde najevo, že jde o progresivní jazz, založený na jednoduchosti až minimalizmu, repetitivnosti, výrazové střídmosti, ale i zajímavých barvách a soundu.

semiformal.jpgObsazení: John Hollenbeck-dr,perc,p,keyb,fan, Drew Gress-b,pedal steel g,el. g, Matt Moran-vib,keyb,bariton horn, Ted Reichman-acc,ac.&el.g,keyb, Chris Speed-cl,ts,p,Casio SK-1

Skladby: Major Nelson; Drewslate; Kord; They point…glance…whister…then sicker…; Bindi binder; Susan; Two teachers; Growth; Limp mint; Guarana; Where´s my mint? (mint=president); Boy with a bag and his guardian elephant; minor nelson

Vydavatelství: Cuneiform Records, TT: 64,54; 1 CD. Nahráno: 1995, vydáno: 1995
www: johnhollenbeck.com

Hudba zcela jistě nepatří do středního proudu, ale přesto se dobře poslouchá. Autorem všech skladeb je Hollenbeck (jeho perkuse jsou pestré, muzikální a vynalézavé), ale jeho spoluhráči mají na výsledku zcela jistě větší podíl, než jako běžní sidemani. Různé kombinace nástrojů (např. vibrafon, akordeon, klarinet) vytvářejí zajímavé barvy a kontrasty. Dalším důležitým tvořivým prvkem je rytmická složitost a bohatost jednotlivých kompozic. Ty jsou delší i krátké, jak je (podle záměru autora) třeba. Často se jedná jen o rif nebo jednoduchý motiv (též i jediný akord či tón), který se pak opakuje (příp. slyšíme jeho variace), nebo zajímavý souzvuk několika nástrojů. Jindy jsou základem elektrické zvuky. Dalo by se říci, že hudba kvintetu Claudia je náladová (tj. pro určitou náladu posluchače).

Na osobní Hollenbeckově internetové stránce se dočtete o jeho bohaté kariéře mezi vynikajícími jazzmeny; hrál jak v malých kapelách, tak v big bandech. Působil však i v hudbě jiných stylů, jako je argentinské tango či klezmer. Bohatá je i jeho kompoziční činnost. Ze všech těchto zkušeností pak zjevně čerpá mj. na tomto albu.