O švédské kaple e.s.t. (Esbjörn Svensson Trio) se často píše jako o nejprogresivnějším jazzovém hudebím uskupení dneška. Svým žánrovým záběrem působí na pomezí popové příchuti, výraznější a slyšitelnější jsou zde ale i ryze jazzové prvky a jazzová atmosféra, dále slyšitelný přízvuk drum‘n’bass driveu, který produkuje především bubeník kapely Magnus Ostrom, který pomáhal budovat specifický sound e.s.t. společně s leadrem.

Svensson-estZa zmínku také stojí i občasná hip-hopová a rocková rytmika. e.s.t. mají skutečně velmi vyhraněný sound, který může mnohé provokovat. Lehce kombinují elektronické prvky, Esbjörn Svensson nehraje jen v prostorách klaviatury, ale i uvnitř klavírní mechaniky na její struny a sem tam elektronicky ozvučí kousek své hry. Některé skladby zakončil tónem charakteristickým pro špatné – pískající ozvučení. I Dan Berglund používal při svém hraní elektronické mašinky a častokrát byla jeho hra svou emočností v kontrastu k zvuku nástrojů jeho spoluhráčů.

e.s.t. zahráli pár skladeb ze svého posledního alba Viaticum (svaté přijímání umírajícím „na cestu“) ze kterých jsem rozpoznal Eighty-eight Days In My Veins, In The Tail Of Her Eye a Viaticum. Předvedli rozdíl mezi studiovou prací a živým hraním; každá skladba měla jasnou, pro e.s.t. příznačnou melodii, kterou okořenili zmíněnými výrazovými prostředky. Můžeme poděkovat pořadatelům, e.s.t. byli v rámci AghARTa Prague festivalu v ČR již podruhé. Doufám, že ne naposledy!

JazzBoo nafotil

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*