Cinematic Orchestra: Everyday

Cinematic Orchestra: Everyday

Pod hlavičkou legendárního labelu Ninja Tune jsme dříve nacházeli převážně hip-hopové nebo trip-hopové alba. K nim se ale v posledních letech přidali nu-jazzoví umělci, kupříkladu polské duo Skalpel, norští Jaga Jazzist a v neposlední řadě i Cinematic Orchestra z Velké Británie. Styl, který je u nás stále populárnější, kombinuje jazzové prvky s rychlými rytmy taneční hudby a avantgardními postupy s experimentálního neznáma. Oblíbenost žánru u českého publika potvrdila i přeplněná Akropole, kam v květnu zavítalo netradiční seskupeni Jaga Jazzist.

cinematicSkladby: 1. All That You Give (feat. Fontella Bass) 2. Bucnout 3. Flite 4. Evolution (feat. Fontella Bass) 5. Man With The Movie Camera 6. All Things To All Men (feat. Roots Manuva) 7. Everyday

Vydal: Ninja Tune 2002

Novátorská cesta tvoření jazzu oslovila i Jasona Swinscoa, hudebního nadšence, samouka a dobrodruha, který v roce 1999 (tehdy už mel za sebou řadu remixů pro Ninja Tune) obvolal své známé Jamieho Colemana (hráče na trumpetu a lesní roh), Toma Chanta (klavír a saxofon), bubeníka Daniela Howarda, basistu Phila France a definitivní podoba Cinematic Orchestra byla na světě.

Jejich druhá deska Everyday, následovala v roce 2002 po vydařeném debutu Motion. Jako ostatně na prvním počinu i zde najdete sedm skladeb, zamýšlené jako písně na každý den. Nálady, které lidská duše mění dennodenně, se podobně střídají i v průběhu celého alba. S každou novou skladbou, či hudebním momentem přichází i jiná podmanivá atmosféra a emoce (dnes už pro tento specifický prvek koluje zavedený název, ‚cinematická‘ nálada). Asociace s filmovou nebo dokonce tradiční japonskou hudbou, které mají podobný charakter, je tudíž na místě. Jason Swinscoa skutečně hledal pasáže pro své samply v soundtracích od Ennio Morriconeho nebo Andre Previna a skloubení počítačem zpracovaných tónů s reálnými nástroji je více než podařené. Bohatý zvuk filmových smyčců podbarvující ať už trumpetu, či klávesy je vskutku okouzlující. Everyday nese však i další charakteristické znaky filmové hudby, jako je epická šíře skladeb a střídání hudebních motivů. Nutno podotknout, že jde o nenásilný vývoj, elegantně plynulou změnu melodie, ve které se rytmus prakticky nezmění. Ten je místy poklidně trip-hopový, případně hip-hopový avšak u některých pasáži je evidentní vliv drum&bassu a dalších tanečních stylů (jako například v rozjeté Flite). Všechny nástroje se harmonicky doplňují a přestože se sem tam vyskytujíi sóla na trumpetu či klávesy, žádný z nich nevyčnívá.

V dnešní době, kdy umělci rotují z jednoho hudebního projektu k druhému jako na centrifuze, není překvapením že i Cinematic Orchestra sleduji tento dobový trend. A tak se v hitu Evolution předvedla soulová zpěvačka Fontella Bass vypůjčena ze skupiny Art Ensemble of Chicago a v šesté skladbě All Things To All men rapující Roots Manuva. Spolupráce to byla navýsost vydařená. Charismatický zpěv Fontelly Bass skvěle pracuje s basovou linkou a Roots Manua dodává hip-hopovy šmrnc.

Jak už jsem naznačil, na své si přijde i ryze jazzovy fanoušek, jelikož se na desce vyskytuje množství vkusné zakomponovaných jazzových samplů, kterým odpovídají živé nástroje.

Co říci závěrem? Everyday je působivá, rozmanitá, ale hlavně skvělá deska. Stačí jen zavřít oči a nechat se unášet jejími podmanivými tóny…