V úvodu recenze bych se všem, kteří tuto recenzi čekali mnohem dříve, rád omluvil. Bylo to způsobeno tím, že jsem se účastnil vytváření těchto stránek a celé dny seděl před pc. Mělo to ale jednu výhodu: po celý tento čas jsem poslouchal desku Overnight, o které bych si tedy dovolil napsat pár řádků.

Seznam skladeb: On Green Dolphin Street, Lady Behind The Windows, Latendress, Always, Moment`s Notice, Night, East Of The Sun, Ben-In-Jam (Benjamin), For Your Sound No.2

Obsazení: Robert Balzar – double bass, Stanislav Mácha – piano, Jiří Slavíček – drums

Nahráno: Tadeusz Mieczkowski / Polskie Radio, Warsaw, 16.-17. února 2005. Vydal: Sony Music BMG.

balzar_overnight.jpgNejprve bych rád zmínil, že deska byla nahrána v Polsku a mám pocit, že jakmile se čeští jazzmani dostanou do jakéhokoliv kontaktu s Poláky, vzniká tím něco mimořádného. Zde šlo sice „jen“ o studiovou práci, ale i tak se mi do uší dostala hudba mimořádně „čistá“, emoční-náladotvorná a hlavně autorská (a to jak interpretačně, tak i kompozičně). Jednoznačný sound, kterým je deska vybavena se nese ve všech skladbách; je to ten tak příznačný sound dnešního způsobu života. Stejně zde ve 30. letech měli swing, ve 40. be bop, v 50 cool … a dnes máme tzv. contemporary jazz. Hudba odráží dobu.

Na rozdíl například od Vít Švec Tria je na této desce slyšet větší kompaktnost a deska nestojí jen na melodii a harmonii piana. Právě Balzar je typem sólisty a leadera, který určuje směr a nejen rytmicky podbarvuje ostatní spoluhráče. Navíc to dělá s grácií, což se dá slyšet ve všech skladbách, ale nejvíc mě chytlo vibrato někde ke konci Moment´s Notice a hravost s níž vplouvá do skladby Night. Takových momentů je ale na desce hodně a Balzarova vyjadřovací schopnost při sólech se jen těžko popisuje slovy a stejně tak, běžným jazykem nepopsatelná, je i komunikace mezi členy tria. Standardy On Green Dolphin Street, Moment´s Notice a East Of The Sun jsou v procesu Balzarova „umění tria“ přetaveny a začleněny do celkového kontextu alba způsobem, který se zdá tak snadný a jednoduchý. Je to lehkost vypracovaná mnohaletým hraním, zkoušením a nahráváním.

Mimo nestandardně zahraných bopových standardů jsou zbývající kusy od Roberta Balzara; Lady Behind The Window, La Tendresse, Always a Night jsou balady, každá s vtipnými nápady od všech členů tria. Na tomhle faktu vlastně deska stojí a v tom je pro mě i její jedinečnost, že nejde o žádné klišé, ke kterému má podobně zvolený repertoár tendenci upadat. Nevím jestli Standa Mácha skládá nebo aranžuje, ale s jeho nápady by s tím měl začít.

Po předposlední bluesové skladbě Ben In Jam přijde uzavření alba dvou a půl minutovou variací na španělské téma: For Your Sound No.2. Nedávno jsem v jedné recenzi opěvoval zakončení desky, ale přiznám se, že poslouchat, jak kontrabasově odchází Overnight, se na české jazzové scéně jen tak neslyší a deska se tímto sólem stává zas otevřená.

Podobné články

9 komentářů

  1. Guest

    Tak zrovna tahle recenze je dobrá, nevím, co je na ní kecoidního, a ostatně ta deska je taky fajn.

    Odpovědět
  2. Guest

    Už dlouhou dobu mám pocit,že jazz přitahuje mnoho namachrovaných lidí. Je to asi tím,že mají pocit, že jde o něco \“lepšího\“ nebo \“dokonalejšího\“…Nejhůře se to projevuje v samotné hudbě…spousta virtuosů (Wecklové o podobní), ale smysl hudby jim asi poněkud uniká. Projevuje se to však i v souvisejících oblastech, tedy i mezi čtenáři tohoto serveru…

    Odpovědět
      • Guest

        To znamená, že mají pocit, že by to všechno určitě udělali lépe…viz polovina příspěvků v komentářich a na fóru…

  3. Guest

    No ale v některých případech jsou ty komentáře dost opodstatněný – jazzport je server nadšenecký, což ale neomlouvá jeho neprofesionalitu. Ovšem \“kritika\“ formou \“kecy kecy kecy\“ je opravdu nepřípustná a ubohá. Mnoho z kritických připomínek je ale dost na místě – Mimo Valentových a Romančukových příspěvků, které dost vynikají, je zbytek dost amatérský – a tedy i oprávněně kritizovatelný. A v mnoha případech nejde o machrování, ale o kritické připomínky a dejme tomu rady – což je dost rozdíl.

    Odpovědět
    • Guest

      Dobrá, souhlasím, že některá kritika je nejen oprávněná,ale i důležitá pro rozjezd serveru. Nicméně moje teorie o machrech pořád platí…

      Odpovědět
  4. Guest

    Jazz je nejlepší na světě a tihle kluci z tria to umějí pořádně rozbalit! Jazz je prostě sqělej! Miluju Vás. M. :grin

    Odpovědět
  5. Guest

    děte se zahrabat, ubožáci, kdybyste tu muziku dělali, zjistili byste, že to neni taková sranda!! a kritizovat umí každej, ale něco dokázat jako tihle típci od Balzara byste nedovedli,co

    Odpovědět

Napište komentář

E-mail nebude publikován

*