Chromosomos jsou nadějí současného polského jazzu, i když by se slušelo říci, spíše polské fusion. V jejich hudbě se mísí tolik vlivů, že jejich plný výčet by zabral příliš mnoho prostoru této recenze. Zkusím pojmenovat alespoň ty hlavní. Colemanovský free jazz, jungle music, progresivní rock, originální newyorští progresivisté M-Base anebo balkánská a dálněvýchodní lidová hudba. Je to fusion, world music, ethno? Nevím a myslím, že to ani není důležité, protože každopádně se jedná o zajímavou a progresivní hudbu.

chromosomosNahráno roku 2005, Vydavatelství: AudioMobile, 44:36, 1CD

Obsazení: Artur Dominik (dr,noise,computer), Tomasz Kasiukiewicz (trombone, electronics), Łukasz Kluczniak (alto saxophone), Marcin Lamch – double bass, Bente Kahan (voice)

Skladby: Katarynka, Vitamin´s Jungle, Snobepop, Tanzbude,S ign of Life, Ethnobyte , Puffer Train, Turbo Kaszlak

„Katarynka“ ihned na začátek uzemní posluchače těžkým rifem basy, která přidává subtilním dechům řádně hutný spodek a je jakousi poznávací značkou současného soundu kapely. Avšak občas i za cenu opakování velmi podobných figur. V projevu vzájemně se proplétajícího trombonu a altsaxofonu se mísí řada, již výše vzpomínaných, etnických vlivů.

Ve Vitamin´s jungle kapela vkládá do rifů basy jungle elektronické efekty. Zanedlouho se vyloupne invenční a zajímavé gradující trombonové sólo. Vůbec trombonista Tomasz Kasiukiewicz podává na albu dobrý výkon a bez něho by nahrávka byla ochuzena o část svých nejlepších momentů. Sóla altkaře Łukasze Kluczniaka se mě, až na výjimky, tak zajímavá nezdají. Ale to je pouze můj subjektivní názor.

„Snobepop“ se nese spíše v tradičnějším jazzovém (bopovém) pojetí s odsekávanými společnými vyhrávkami dechů. K bopovému sólu altky se přidává v pozadí trombon a oba nástroje společně s rytmikou přecházejí do freejazového třeštění.

Následující „Tanzbude“ je vzrušující a šlapavý kousek. Po poklidném začátku se rozjede ostrá směsice elektronických efektů s poletujícími tóny trombonu. Společné dechy pak zní jako balkánský Ornette Coleman. Basa si k tomu střihne svižné sólo. Na tomto místě bych však dechové sekci vytknul občasně přehnané omílání některých melodických motivů. V první chvíli docela zajímavý nápad pak může zcela ztratit svůj půvab.

Pomalejší číslo „Sign of Life“ trochu nudí. Chybí tady vzrušující hybnost rychlejších skladeb. Ze spíše smíšených pocitů vůči této skladbě mě nedokáže vyvést ani trombónové sólo jinak většinou nápaditého Tomasze Kasiukiewicze.

U následující „Ethnobyte“ je již podle názvu jasné, že zde etnické vlivy budou mít vrch nad ostatními, ať už ve vokálu přizvané norsko-izraelské zpěvačky Bente Kahan, v rytmice, či melodických motivech dechů. Zpěv Bente Kahan je doprovázen dramatickými elektronickými efekty. Vtipné je i překvapivé použití několika tónů jazzového scatu.

V „Puffer Train“ je úvodní rif přenechám trombonu. Basa jej záhy přebírá a metličky bicích v protiváze k líným a jakoby ospalým tónům dechů ženou kvapíkem skladbu vpřed. Altkař Łukasz Kluczniak předvádí, podle mého názoru, své nejlepší sólo celého alba.

Poslední, etnických vlivů prostá a spíše jazzrocková, „Turbo Kaszlak“ se zemitou rytmikou a nakřáplým trombonovým rifem je důstojným závěrem alba.

Phonophobis je zajímavé a moderně znějící album kombinující jazzové tradice free jazzu a bopu s řadou „globálních“ vlivů. Chromosomos, i přes občasné momenty přehnané sebestřednosti, se podařilo natočit poměrně originální album, dokazující, že neustále existuje nekonečné množství inspirací, které mohou jazz obohacovat.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*